گسترش شهرنشینی و ساخت و ساز روزافزون ساختمانهای مسکونی – تجاری از یک سو و مسئله تأمین آبگرم مصرفی و هوای گرم در زمستان و انشعابات فراگیر گاز باعث گردیده ، سیستمهای مختلف گرمایشی و آبگرم مصرفی مرکزی بصورت بخاری های مختلف گازی – آبگرمکن ها و پکیج های دیواری و زمینی آپارتمانی که بصورت یونیت گرمائی (موتورخانه) در داخل آپارتمان نصب می شود جای خود را در ساختمان ها باز کند .

پکیج های دیواری آپارتمانی باز در صورتی که در داخل محل سکونت یا آشپزخانه جهت گرمایش و یا آب گرم مصرفی نصب شوند ، بدلیل باز بودن کوره آنها به محیط و احتراق در فضای بسته مسکونی در زمستان با توجه به مصرف 15متر مکعب از هوای فضای مسکونی بابت سوخت هر متر مکعب گاز که عملاً یک یونیت24000  ، 45 متر مکعب در ساعت هوای داخل واحد مسکونی را مصرف و این خلا هوا قسمتی از نفوذ و انتشار گازهای کربن مونواکساید CO – هیدروکربن های سبک (CXHY)- سولفوراکساید (sox)- ذرات معلق و نیتریک اکساید (NOX) ناشی از احتراق با درجه حرارت بالا شعله در کوره باز این یونیت ها جایگزین مصرف اکسیژن فضای سکونت می گردند و فضای مسدود زندگی آلوده این گازهای سمی که دیده نمی شوند می گردد . تنفس گاز کربن منواکساید به دلیل تمایل شدید این گاز با هموگلوبین خون ، سبب نرسیدن اکسیژن کافی به کلیه بافتها از جمله قلب و مغز و تأثیر روی سیستم عصبی شده به فعل و انفعلات مغزی صدمه زده و روی بصل النخاع که فرمان جریان خون را به قلب می دهد اثر بسیار مخرب داشته و شدت آن تخریب پیاز نخاع و قطع تنفس و ضربان قلب می باشد . اثر دیگر گاز CO خصوصاً در افراد مسن که بیماریهای تنگی عروق در آنها باعث کاهش انتقال اکسیژن به بافت ها و عضلات قلب می شود و خون رسیده به علت نداشتن اکسیژن کافی بعضاً باعث نکروز یا مرگ عضلات قلب و سکته های قلبی و مغزی می شود و علت افزایش مرگ و میر نادانسته افراد مسن در زمستان ناشی از این مسئله می باشد .

گاز سمی NOX (نیتریک اکساید) در مشعل های اتمسفر یک گازی نصب شده در این یونیت ها از اکسیداسیون ازت  و اکسیژن هوا در درجه حرارت شعله بوجود می آید و متشکل از گازهای NO (نیتریک اسیدهای سمی مانند اسید ازتیک  ، اسید نیتروتولید که در بدن با هموگلوبین خون نیتروزآمین که عامل کشنده نسوج زنده و عامل مخرب نسج ریه و مجاری تنفسی هم چنین کانستروژن یا چنگارزا (سرطان زا) بسیاری از محققین به این نتیجه رسیده اند که وجود گاز سمی NOX (نیتریک اکساید) در خون و تولید نیتروزآمین باعث نابودی بسیاری از سلول های حساس در مغز و کلیه نیز می شود و ازدیاد بیماران مغزی –MS و دیالیزی بدون ضایعه عفونی را در این رابطه می دانند .

نصب هود هواکش در روی اجاقهای گاز که عده ای آن را به خاطر خارج کردن بوی پیاز داغ و غذا می دانند به منظور تهویه نسبی محیط آشپزخانه از گازهای CO و NOX در هنگام پخت غذا می باشد .

سطح حرارتی بسیار داغ بخاری نفتی و گازی باعث سوختن غبار موجود در هوا و تبدیل آن به ذرات ریز کربن در ساختمانها می گردد که در ریه باقیمانده و حجم برنشهای تنفسی را کاهش و ایجاد بیماریهای مزمن ریوی و مجاری تنفسی می نماید . ایراد دیگر این بخاریها بازبودن کوره آنها از ریز به فضای زندگی و مصرف اکسیژن فضای بسته زندگی و انتشار مقداری از گازهای سمی فوق حاصل از احتراق به داخل واحد مسکونی با توجه به شرایط مکش دودکش می باشد . بخاریهای گازی بدون دودکش باعث ورود 100% گازهای NOX و CO تولیدی به محیط بسته زندگی در زمستان شده و با توجه به اینکه استنشاق این گازهای سمی با دم جذب خون شده و با بازدم از بدن خارج نمی شوند و خروج این سموم از طریق سیستم کبد و کلیه انجام می شود در زمان طولانی باعث از بین رفتن و مریضی سلولهای حساس بدن در مغز و اعصاب در قلب و کبد و کلیه و غیرو گردیده و منجر به بیماریهای مختلف و مرگ زودرس و نادانسته افرادی که در این شرایط زندگی می کنند می شود . شومینه های گازی داخل منازل با گردش و کنوکسیون گازهای سمی فوق حاصل از احتراق کوره آنها در محیط زندگی آلودگی شدیدی از این گازها در محیط بسته زندگی بوجود می آورد . وجود منافذ بین پنجره ها و دربها و ورود هوای تازه باعث رقیق شدن غلظت این گازها شده و از میزان سم وارد شده به بدن نسبی کاسته می شود .

نصب رادیاتور های مختلف آلومینیومی و فولادی و غیرو در ساخمان ها با توجه به سطح حرارتی زیاد و درجه حرارت ملایم این رادیاتورها ، به منظور گرمایش مطبوع با آب گرم می باشد . نصب موتورخانه با کوره باز با آلودگی های فوق در داخل آپارتمان و لوله کشی و نصب رادیاتور گرمایشی از این موتورخانه به جز کم اطلاعی معنی دیگری ندارد که برخی افراد فاقد تحصیلات تخصصی آن را بعنوان سیستم مستقل باب کرده اند . اگر منظور از نصب رادیاتور گرمایش مطبوع با آب گرم و قبول هزینه های آن ، آلوده نشدن محیط زندگی است ، نصب یونیت پکیج دیواری با کوره باز با توجه به آلودگی و مصرف اکسیژن فضای مسدود زندگی در زمستان صلاح است در موتورخانه – انباری که تهویه می شود و حیاط خلوت ، پاسیو و غیرو نصب گردد .