سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای بندگان خدا، برادر باشید ! مسلمان، برادرمسلمان است، به او ستم نمی کند، او را وا نمی گذارد و او راتحقیر نمی کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]


ارسال شده توسط گرمای سبز در 91/8/30:: 3:7 عصر

تاریخچه سیستم گرمایش مرکزی

اگر خواسته باشیم تاریخچه ای از ظهور سیستم های حرارت مرکزی را بررسی نمائیم می توان اینگونه عنوان کرد که اولین شخصی که سیستم گرمایش آبگرم مرکزی را ابداع نمود تریواله سوئدی در سال 1716 میلادی بود . در سال 1770 جیمزوات برای اولین بار از رادیاتور های چند تکه که با بخار آب گرم می شد برای گرمایش استفاده نمود . این سیستم گرمایی تکامل جدی یافت تا آن که در سال 1831 ، پرکنیز سیستم کامل گرمایش با آبگرم را که مجهز به مخزن انبساط بود را به نام خود به ثبت رساند . کاملترین سیستم گرمایش آبگرم که شباهت زیادی با سیستم های متداول امروزی نیز دارد در سال 1833 توسط مهندس انگلیسی به نام پالکو ابداع گردید . از سال 1950 که پمپهای آبگردان وارد سیستم های گرمایشی گردید رویکرد عمومی مردم به استفاده از شوفاژ به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت .

سیستم گرمایش مرکزی در کشورمان

در کشورمان از دیر باز در بخش گرمایش معمولاً انتخابها پیرامون موتورخانه حرارت مرکزی  بوده است . نوع پایانه های گرم کننده فضا نیز عمدتاً انتخاب هایی از قبیل رادیاتورهای چدنی ، فولادی یا آلومینیومی یا در چند سال اخیر سیستم گرمایش از کف می باشند.

از لحاظ اجرای اقتصادی سیستم های گرمایشی می توان اینگونه گفت که برای اکثریت قریب به اتفاق ساختمانها در سطح کشور، سیستم حرارت مرکزی توجیه پذیرترین حالت ممکن می باشد. حال آنکه کاملاً واضح است که با افزایش تعداد واحدها، توجیه استفاده از سیستم حرارت مرکزی به مراتب بالاتر رفته و اجرای سیستم گرمایش با پکیج دیواری را کاملاً غیر موجه می گرداند.

مطمئناً به همین ترتیب استقرار موتورخانه می تواند سبب کاهش هزینه های ساخت بنا و متعاقب آن، سهولت در فروش واحدهای آپارتمانی شده که نتیجه این کاهش هزینه ها در سطح کلان، کمک به بهبود نسبی در تعدد خرید و فروش واحدهای آپارتمانی و کمک به خروج از رکود و تورم در این بازار است که همین امر در مقیاس کلان اجتماعی میتواند گامی نسبتاً مؤثر در راستای بهبود وضع اقتصادی و رفاه نسبی و اشتغال در سطح جامعه به حساب آمده و آثار بسیار مطلوب اجتماعی به همراه داشته باشد.

 

امید است که سازندگان محترم مسکن و سرمایه گذاران در این عرصه، ضمن توجه به این مزایای بارز و مشخص موتورخانه ، در راستای اقتصادی تر نمودن فرآیندهای ساخت مسکن و اجرای کارشناسی شده تمام سیستم های موجود در ساختمان و از جمله سیستم های گرمایش در ساختمان ها گام های مفید و مؤثری بردارند.


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط گرمای سبز در 91/8/29:: 12:29 عصر
» سرویس: اجتماعی - سلامت

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: هر دستگاه گرمایشی که اکسیژن داخل محیط زندگی را کم کند، برای خانواده‌ها مضر است و در درازمدت اثرات جبران ناپذیری را بر جای خواهد گذاشت.

 

دکتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا، اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل سرما و خرید وسایل گرمایشی بهتر است خانواده‌ها در تهیه این وسایل دقت لازم را به کار برند چرا که وسایل گرمایشی مستقل بویژه پکیج به دلیل آن که اکسیژن داخل آپارتمان را می‌سوزاند برای افراد زیان‌بار است.

 

وی تصریح کرد: باید وسایل گرمایشی به نحوی باشد تا در تهویه خانه و نیز تنفس افراد مشکل ایجاد نکند.

 

خسرونیا افزود: درست است که در سیستم پکیج برخلاف سیستم شوفاژخانه، واحدهای مسکونی در هزینه‌ها از یکدیگر مستقل هستند اما چنین وسایل گرمایشی میزان رطوبت و اکسیژن داخل آپارتمان را کم می‌کند و برای افراد مسن، کودکان و به ویژه افرادی که دچار بیماری‌های تنفسی هستند، مشکل ایجاد می‌کند.

 

وی به افرادی هم که از سیستم گرمایشی شوفاژ استفاده می‌کنند توصیه کرد تا یک ظرف آب بر روی شوفاژ قرار دهند تا باعث افزایش رطوبت هوا شود.

 

به گفته‌ رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران، متاسفانه در حالی که استفاده از وسایل گرمایشی مانند پکیج‌ها در اکثر کشورها منسوخ شده است، در کشور ما تازه رونق پیدا کرده و این به دلیل عدم آگاهی مردم و کوتاهی دستگاههای متولی در اطلاع رسانی است.

 

خسرونیا ادامه داد: وسایلی همچون پکیج هم سبب آلودگی هوای محیط آپارتمان می‌شوند و هم به دلیل ایجاد آلودگی صوتی مضر هستند بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود اگر از این وسایل استفاده می‌کنند، روزنه‌های ساختمان را به هیچ عنوان نپوشانند و بگذارند هوا در محیط خانه در جریان باشد.


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط گرمای سبز در 91/8/25:: 8:9 عصر


توصیه یک متخصص بیماریهای تنفسی: مراقب عوارض درازمدت مسمومیت ناشی از وسایل گرمایشی باشید

» سرویس: اجتماعی - سلامت
pak.jpg

یک متخصص ایمونولوژی با بیان این که وسایل گرمایشی مثل پکیج‌ها ضمن مصرف اکسیژن موجود در آپارتمان از خود گازهای سمی تولید می‌کنند، اظهار داشت: اثرات سوء گازهای سمی این قبیل وسایل گرمایشی بر سلامت در درازمدت ظاهر می‌شود.


به گزارش سرویس سلامت ایسنا، دکتر جواد محمدی با بیان اینکه با یک آزمایش ساده در منزل می‌توان چنین اثرات سوئی را مشاهده کرد، توضیح داد: اگر به گیاهان و گلهایی که در منزل وجود دارد، دقت کنید می‌توانید اثرات سوء گازهای متصاعد شده از پکیج را مشاهده کنید به این صورت که اگر یک گیاه گل ده را در محیطی که پکیج وجود دارد، قرار دهید گل دهی‌اش متوقف می‌شود.


وی اظهار کرد: این اتفاق را می توان به ساکنان واحد آپارتمانی هم تعمیم داد، البته با این تفاوت که اثرات سوء گازهای سمی بر سلامت انسان در درازمدت ظاهر می‌شود.


محمدی تصریح کرد: پکیج برای احتراق به ناچار اکسیژن محیط را جذب می‌کند و در اثر فرایند احتراق،‌ گازی سمی تولید و در محیط آپارتمان متصاعد می‌کند یعنی از یک سو اکسیژنی را که باید توسط ساکنان آپارتمان استنشاق شود را مورد استفاده قرار می دهد و از سوی دیگر با تولید گاز سمی در فضای محدود و بسته واحد مسکونی در درازمدت اثرات سو غیرقابل جبرانی را برای سلامت ساکنان ایجاد می‌کند.


این متخصص ایمونولوژی با بیان اینکه آمار و ارقامی در این زمینه وجود ندارد،‌ ادامه داد: احتراق پکیج تعادل هوای داخل منزل را بهم میزند.


محمدی تاکید کرد: در همه جای دنیا سیستم های شوفاژ، ایمن‌ترین و کم خطرترین سیستم‌های گرمایشی هستند چرا که محیط موتورخانه در بیرون از فضای آپارتمان‌ها قرار دارد و احتراق موتورخانه تاثیری در اکسیژن مصرفی ساکنان آپارتمان ندارد. اگر به آمار سازمان آتش نشانی و مراکز درمانی هم مراجعه کنید می‌بینید هیچ آماری دال بر مسمومیت و مرگ ناشی از شوفاژ وجود ندارد اما سیستم‌های گرمایشی که در داخل منازل نصب می‌شوند مانند پکیج، منشا مسمومیت و مرگ خاموش هستند.


وی ادامه داد: چنانچه اگر این مورد در منازل است برای این مسئله توصیه می‌شود افراد منزل حتما از بخور سرد در محیط خانه استفاده کنند و با توجه به این نکاتی که عرض کردیم شوفاژها بهتر از پکیج هستند.


محمدی با توصیه نسبت به ضرورت توجه به سیستم گرمایشی منزل هنگام خرید یا اجاره آپارتمان گفت: یکی از نکات اساسی این است که همیشه اجازه بدهید هوای کافی برای تنفس شما و جهت سوختن بخاری گازسوز و پکیج به اتاق برسد. وجود روزنه‌های زیر درها برای این کار مفید هستند بنابراین روزنه‌های زیر درها را با وسایلی همچون پارچه، پتو و ... مسدود نکنید.

 


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط گرمای سبز در 91/8/8:: 12:24 عصر

گزیده ای از اخبار منتشر شده در رسانه های خبری و روزنامه های امسال درباره مرگ خاموش :

 

جام جم آنلاین: زوج 50 ساله به علت انتشار گاز مونو اکسید کربن از آبگرمکن دیواری فاقد محافظ
بدنه، در شهرستان گناباد خراسان رضوی جان خود را از دست دادند.
به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه پلیس، روز گذشته در پی تماس با مرکز
فوریت های پلیسی 110 و گزارش یک مورد مرگ مشکوک در روستای سفی از توابع شهرستان گناباد
به همراه عوامل اورژانس سریعاً در محل حاضر شدند. « زیبد » ماموران پاسگاه
تحقیقات و مشاهدات ماموران حکایت از آن داشت که زوج 50 ساله بر اثر نشت گاز منواکسیدکربن
از آبگرمکن دیواری گازی منزل دچار خفگی شدند و جان خود را از دست داده اند.
گفتنی است؛ ماموران پاسگاه انتظامی زیبد با هماهنگی مقامات قضایی شهرستان اجساد را جهت
بررسی بیشتر علت مرگ به پزشکی قانونی منتقل کردند.


برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید

------------------------------------------

زنجان/

مسمومیت با مونوکسید کربن، از مرگبارترین مسمومیت ها
مسمومیت با مونوکسیدکربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت ها با عنوان مرگ خاموش است.
کد خبر: 4135714
تاریخ: 02 آبان 1391 - 13:51
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، کارشناس مسئول اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: مونوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و به شدت سمی است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب حاصل می شود.

اسکندری علایم تماس طولانی بامونوکسیدکربن را سردرد، گیجی و خواب آلودگی ذکرکرد و افزود: فرد مسموم دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب می شود و تماس با مقادیر بالای مونوکیسدکربن می تواند سبب کاهش هوشیاری و مرگ شود.

وی تصریح کرد: برای کاهش احتمال بروز مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باید سیستم تهویه هوا در محیط باشد و به طور مستمر از سلامت و استاندارد بودن دستگاههای گرمازا و وسایل غذاپزی اطمینان حاصل و دودکش این وسایل را کنترل کرد.

این کارشناس یادآورشد: در مکان‌هایی که سیستم‌های گرمایشی شومینه و بخاری موجود است درزهای در و پنجره به طور کامل بسته نباشد و یا هر سه ساعت یکبار در این مکان‌ها یکی از پنجره‌ها به مدت پنج دقیقه باز تا هوای تازه وارد اتاق شود.

اسکندری ادامه داد: باید از قرار دادن آبگرمکن در فضای بسته، همچنین ساخته شدن آشیانه پرندگان بر دودکش‌ها که خود یکی از دلایل شایع گازگرفتگی است جلوگیری شود.

مسئول اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داور دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: هیچگاه در داخل اتومبیل با موتور روشن درمدت هرچند کوتاه، نباید خوابید، این کار سبب بروز مسمومیت کشنده با مونوکسیدکربن خواهد شد، همچنین از روشن کردن گاز پیک نیک در داخل چادر و یا اتومبیل و یا در محیط بسته دیگری به منظور تامین گرما، خودداری شود.
وی تاکید کرد: قبل از گرم کردن خودرو در پارکینگ، درب پارکینگ را باز کرده و به هیچ وجه شیشه‌های اتومبیل را نباید پایین کشید تا ازخطر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جلوگیری شود./س

----------------------------------------------------------------

 
2 شهروند از مرگ خاموش جان سالم به در بردند
روز گذشته 2 شهروند لواسانی دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می شدند.
کد خبر: 4139789
تاریخ: 06 آبان 1391 - 15:54
مدیر عامل روابط عمومی اورژانس تهران در گفتگو با خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: این 2 نفر در حالی که در خواب بودند دچار گاز گرفتگی می شوند که مرکز فوریت ها و حوادث پزشکی با اعزام به موقع تکنسین های اورژانس 2 تن را از مرگ حتمی نجات دادند.
محمد عباسی در ادامه افزود: امدادگران پس از اقدامات درمانی مصدومان را با 2 دستگاه آمبولانس به بیمارستان لقمان منتقل کردند که هم اکنون نیز تحت مراقبت های ویژه پزشکی هستند.
گفتنی است، این حادثه در روستای اخجه لواسان رخ داده است./ز

-------------------------------

 
شهرکرد /
قاتل خاموش، با آغاز فصل سرما از راه می رسد
نخستین ماه پاییز، واپسین روزها را سپری می کند و در سردترین ساعات درجه دما دراستان چهارمحال و بختیاری، به دو تا سه درجه سانتیگراد کاهش می یابد، زمان نصب وسایل گرمایشی فرارسیده اما همراه سردی هوا، قاتل خاموش نیز از راه می رسد.
کد خبر: 4124453
تاریخ: 24 مهر 1391 - 08:07

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد

این روزها قاتل خاموش را همه می شناسند، قاتلی که هر ساله با فرارسیدن فصل سرما، راه بر نفس می بندد و کشتگان خود را از خواب کوتاه به خواب ابدی فرو می برد.

مسمومیت با گاز منوکسیدکربن که ناشی از استفاده غیراصولی از وسایل گرما زاست، ازخطراتی است که هر ساله تعداد زیادی را درکشور به کام مرگ می فرستد.

در پی سرد شدن هوا و نصب وسایل گرمایش در منازل، اماکن تجاری و اداری، کم دقتی و سهل انگاری برخی شهروندان در استفاده از این وسایل، حوادثی را به همراه دارد.
افزایش چشمگیر آمار مرگ ‌و میرناشی از گازگرفتگی در چند سال گذشته بیانگر نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگی سازی هرچه بیشتر در زمینه نصب استاندارد وسایل گرمایشی است.
نبود آگاهی کافی مردم، یکی ازعوامل افزایش آمار گازگرفتگی است که بایست برای افزایش آگاهی از طریق رسانه های جمعی برای ارتقاء آگاهی عمومی در این زمینه بیش از پیش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود.

مرگ ناشی ازمسمومیت با گاز مونوکسیدکربن درنیمه دوم سال درفصول پاییز و زمستان افزایش پیدا می کند که رعایت نکات ایمنی و اطمینان از سلامت وسایل گرمایشی زمینه کاهش مرگ خاموش را کاهش می دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در شش ماهه اول امسال، مسمومیت ناشی از گازگرفتگی 71 درصد کاهش داشته است.

منصور فیروزبخت افزود: در این مدت، فوتی ناشی از گازگرفتگی در استان چهارمحال و بختیاری از هفت مورد سال گذشته به دو مورد در سالجاری رسید.

وی، تعداد فوت شدگان گازگرفتگی در شش ماهه دوم سال گذشته را 13 مورد اعلام و به مردم توصیه کرد در استفاده از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در مورد سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیرخروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش توجه کنند.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان علایم مسمومیت حاد با گاز مونوکسیدکربن را سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ و درد شکمی، حالت بیهوشی، تشنج و اغما عنوان کرد.

فرامرز شاهین افزود: درصورت بروز حادثه درهنگام استفاده از وسائل گازسوز شهروندان باید نکات ایمنی لازم از جمله باز کردن در و پنجره ها و پوشاندن دهان وبینی با دستمال مرطوب برای جلوگیری از مسمومیت و انتقال مصدوم به هوای آزاد را انجام دهند.

وی، شل کردن یقه و کمربند فرد مسموم، باز نگهداشتن راه هوائی، پرهیز از خوراندن مایعات یا هرگونه خوراکی به مصدوم، اجرای عملیات احیاء قلبی و ریوی در بیماران دچار قطع تنفس و تماس با اورژانس 115 را از اقدامات حیاتی در امدادرسانی به افراد دچار گازگرفتگی عنوان کرد.

شاهین، تعداد مأموریت‌های سال گذشته برای امدادرسانی به مصدومان مونوکسید کربن را در استان چهارمحال و بختیاری را 103 مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد 41 بیمار در محل حادثه درمان شدند.

وی گفت: از این تعداد مصدوم ناشی از گازگرفتگی، 133 نفر نیز به بیمارستان ‌های سطح استان منتقل شدند.

یک کارشناس وسایل گرمایش مهمترین علت گازگرفتگی را بسته بودن دودکش این وسایل و نشست گاز منوکسید کربن به محیط داخل عنوان کرد.

ابراهیم داورپناه افزود: شهروندان، باید قبل از نصب وسایل گرمایشی از باز بودن لوله دودکش مطمئن شده و سپس وسایل گرمایشی را وصل کنند.

وی، دیگر مشکل مشاهده شده در استفاده از وسایل گرمایشی را نشست گاز از شلنگ عنوان کرد و گفت: بروز چنین مشکلی علاوه بر خطر مسمومیت، احتمال بروز آتش سوزی را نیز به همراه دارد و باید شنگ وسایل گاز سوز به صورت مستمر کنترل شود.

داورپناه، رنگ شعله وسایل گاز سوز را از شاخص هایی دانست که نشان دهنده درست کارکردن این وسایل است و اظهار داشت: برای وسایل گاز سوز اگر رنگ شعله زرد رنگ باشد مبین آن است که اکسیژن کافی برای انجام کامل احتراق به وسیله گرمایشی نمی رسد ./س


کلمات کلیدی :